Weefselherstel

De drie fasen

1) Ontstekingsfase 0-5 dagen:

Tijdens deze fase zal het lichaam heftig reageren met zwelling en pijn. Zwelling en pijn zijn functionele processen. De zwelling zorgt er voor dat veel processen voor weefselherstel in gang gezet worden, onder andere het opruimen van kapot weefsel en aanvoer van bouwstoffen. Pijn heeft als functie dat het beschadigde weefsel even met rust gelaten wordt waardoor het kan herstellen.

 

2) Proliferatiefase 4 tot 21 dagen:

Tijdens deze fase zal het nieuwe weefsel aangemaakt worden en aangelegd in de juiste krachtlijnen. De pijn neemt af en het weefsel kan daardoor beter belast worden.

 

3) Vroege remodeleringsfase 15 tot 60 dagen:

Dit is de belangrijkste fase. Het lichaam is in staat om cellen aan te passen aan hun functie. Een belangrijk proces in deze fase is de aanmaak van zenuwvezels in het nieuw aangelegde weefsel. Deze zenuwvezels zijn belangrijk want zij geven informatie naar de hersenen over de positie van het lichaam wat belangrijk is voor stabiliteit.

 

Bijvoorbeeld: op het moment dat je in een kuiltje stapt en de voet de neiging heeft om te verzwikken zullen de zenuwvezels een signaal sturen naar de hersenen. De hersenen verwerkt deze informatie en sturen een nieuw signaal naar de spieren aan de buitenkant van de voet om aan te spannen. Op deze manier voorkom je dat de enkel verzwikt.

Wat te doen per fase

1) Ontstekingsfase 0-5 dagen:

Het is belangrijk om het beschadigde gebied rustig te bewegen zodat het vocht goed kan circuleren en zijn functie kan uitvoeren. Het bewegen zal wel binnen de pijngrens moeten gebeuren zodat het weefsel kan herstellen.

 

2) Proliferatiefase 4-21 dagen:

Je bent nu in staat om het weefsel wat meer te belasten maar blijf dit doen binnen de pijngrens. Bewegen is belangrijk voor de aanvoer van bloed en zuurstof wat zorgt voor een beter herstel.

De aangelegde vezels zijn nog kwetsbaar en kunnen bij overschrijding van de belastbaarheid beschadigen waardoor het herstel terugvalt naar fase 1. 

 

3) Remodeleringsfase 15 tot 60 dagen:

Het zenuwweefsel wordt aangemaakt daarom is het belangrijk om dit weefsel te prikkelen in zijn functie door te beginnen met coördinatie en stabiliteit training. Let wel op want het zenuwweefsel is herstellende dus nog niet volledig hersteld. Begin daarom niet met te uitdagende oefeningen want wanneer je niet in staat bent deze oefening goed te stabiliseren kan het zijn dat je weer opnieuw geblesseerd raakt